2012-06-16

Kycklingspett i baguette

God lördag! Hoppas ni har kommit upp till sol. Här är det regn, dagen-efter-rosé (men gott var det) och lite fotbollsdepp. Men vad gör det när man kan ta fram sin nya systemkamera och kastrullerna. Egentligen hade jag tänkt grilla idag med det går ju att ordna på annat sätt - detsamma gäller receptet här nedan. Vi skulle grilla, men vi orkade inte riktigt släpa fram grillen. Men ugn och panna funkar det ock!

I tidningen buffé hittade jag detta recept. Gott, lite svårt att äta för en liten kille men han högg in på bara grillspettet istället. Hur roligt är det inte med pinnar liksom?! Det var gott och själva spettet kan man lika gärna ha till en potatissallad istället för en baguette.

Kryddiga kycklingspett i baguette

8 små baguetter eller 4 stora
30 min marinering
max 30 min tillagning



ca 800 g kycklingfilé
Coleslaw (går att köpa färdig)
4 stora baguetter




Marinad
2 msk färsk finriven ingefära
2 msk paprikapulver
2 tsk gurkmeja
2 tsk spiskummin
2 tsk chilipulver
1 dl olivolja
2 tsk honung
1 tsk salt
2 krm peppar






Skär kycklingen i små kuber 1-2 cm. 
Blanda ingredienserna till marinaden i en bunke. 
Lägg ner kycklingen och och blanda väl. Ställ i kylen i minst 30 min. 
Blötlägg kycklingspetten om de är gjorda i trä.
Trä på kycklingen på grillspetten och stek dem runt om tills kycklingen är genomstekt. 

Dela baguetterna på längden, fyll med coleslaw och kycklingen. Ät och njut!




2 kommentarer:

  1. Svar
    1. God morgon! Här finns ingen sol utan lite mulet, får hoppas det spricker upp under dagen.
      Ja, pinnar är kul för de små ;)

      Sv: Jag använder också en sådan där liten kamera Nikon, maken har en större lite mer avancerad Nikon. Märker ju att min lilla inte ger så fina bilder.... vad har du tänkt köpa för kamera?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...