2012-06-16

Bland pluppar och rosé

I torsdags slog jag till på en ny kamera. En enkel, billig, instegs, systemkamera - var det tydligen. Det här med att fota är ju väldigt nytt för mig men väldigt roligt. Lusten att fota bra har ju liksom kommit till mig här i bloggen. Det blev iaf en canon och nu ärdem, till familjens förtretelse, framme jämt. Men hur gör ni när ni tar bilder på mat? Vad använder ni som extra tillbehör om ni använder det? Hur tänker ni? Jag har redan slängt ut dessa frågor till några av er bloggare men är det någon annan som vill svara så mottages tips och råd tacksamt.

Igår så hade vi fullt upp. Adam och jag var först hos Adams kusiner på förmiddagen. Vid lunch åkte vi hem snabbt för att laga lunch och sedan baka muffins för efter det så kom Elin och Liam för en lekstund. När maken kom hem så åkte vi till mina föräldrar där jag drack rosé för glatta livet. Rosé vinet har även rekommenderats hos Mårtenssons. Självklart var kameran med under dagen och kvällen.



Adam "pluppar" fuschior. 


Jag med väldigt gott rosévin.


Gårdagens lunch.


Kvällens toast som mamma gjorde.




Muffinsbak.


Min nya örtkruka.



7 kommentarer:

  1. Vad roligt med en ny kamera. Jag köpte min enklast möjliga systemkamera för ett år sedan. Tyvärr jag mig inte tiden att lära mig alla inställningar förrän nu. Och ju mer jag lär mig desto bättre vill jag bli på foto. Nu önskar jagmig en ny kamera...
    Fota mat är svårt. Ibland är maten jättegod, men inte så fotovänligt. Oftast syns det inte förrän i datorn vad man kunde gjort annorlunda. Jag brukar fota från olika håll, med olika skärpedjup, lägga till och plocka bort saker i bilden. Sedan väljer jag i datorn den jag är mest nöjd med. När det finns tid till allt detta... När inte vrålhungriga barn vill hugga in på maten ;-)
    Så fota på du, bilderna är ju gratis!

    SvaraRadera
  2. Måste förresten testa det där rosévinet... :-)

    SvaraRadera
  3. Vad kul med en ny kamera : ) fina bilder du tagit : ) kramar Sofia

    SvaraRadera
  4. Vad roligt med en ny kamera! Det där med inställningar är lite meckigt, men man vinner mycket på att kunna det. Det bästa är nog att testa sig fram :) Ett bra, ljusstarkt objektiv är ett måste när man fotar mat (särskilt vintertid). Min bästa investering är mitt 30mm fasta objektiv :) Hoppas du är nöjd med kameran! :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag har på min blogg nu ett inlägg om fotografering :) Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  6. Så fina foton du tagit Emma! Och jag gillar muffinsbilderna ;) Jag är så dåligt på det här med kameror, bra att du köpte en ny. Jag vill också men jag väntar lite till... maken har någon lite mer avancerad variant så ibland får jag till det :)

    Så bra att din son kunde knäppa bilden på dig som blev så fin... de små får till det ibland... min äldste brukar springa omkring med makens mobil och fota... mkt är inte sebart men ibland kan han få till en fin bild! :)

    SvaraRadera
  7. Så fina bilder du fått till redan nu, visst är det kul när man fått tag på en kamera. Man bara fotar och fotar i all iver:) Vi tar del av alla idéerna som du får här vi lär oss efter hand som vi fotar.

    Något vi i alla fall kan tipsa om är att ha en låda elelr hylla (i en byrå eller nåt) med olika tillbehör som t.ex servetter, dukar, tygbitar och annat som man använder när det ska fotas. Då finns det nära till hands och man slipper att fara runt o leta när det är dags för tagning.
    Vi ställer också i ordning i möjligaste mån i god tid innan det är dags att ta bilden, allt för att få njuta maten varm:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...