2012-06-17

Lax med ärtgucka

Jag har tagit tag i alla mina mattidningar, sorterat och skrivit upp vilka recept som är intressanta så att jag lätt hittar dem när jag vill. Som ni vet har jag haft lite svårt med att tillaga fisk. Jag kan inte säga varför men det bara blir annan mat än just fisk. Men så hittade jag detta recept och tänkte att det var något värt att prova. Receptet hittade jag i tidningen Laga Lätt.


Lax med ärtgucka

4 port
20 min
bra till matlådan


ca 600 g potatis
3 dl frysta gröna ärtor (jag hade små fina ärtor)
1 paket fetaost (150 g)
1 vitlöksklyfta
2 msk citronsaft
1 gurka
4 portionsbita lax
smör
olivolja
salt och svartpeppar


Koka potatisen i ca 20 min. 
Koka ärtorna enl påsens/förp anvisning.
Låt sedan ärtorna rinna av i ett durkslag och låt svalna något. 



Bryt fetaosten i bitar och lägg den tillsammans med ärtorna i en skål. 
Mosa ihop osten och ärtorna med ½ tsk salt, 1 krm svartpeppar, pressad vitlök, 1 msk olivolja och 2 msk citronsaft. 
(Om du vill kan du riva citronskal och strö över guckan).


Skölj och skiva gurkan på längden med potatiskskalare, osthyvel eller mandolin. 


Stek laxen i smör ca 2-5 min varje sida. Krydda med salt och peppar. Ringla ev över lite citronsaft. 
Servera allt tillsammans, ät och njut!


2 kommentarer:

  1. Jag har också sorterat tidningar... och rensat lite i högarna, det behövdes.

    Gucka, säger man så där du kommer ifrån? Här säger vi gööörka! ;)

    SvaraRadera
  2. Finfin bild, härligt! Ja, guckan låter också härlig:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...