2012-06-21

Rabarbersylt eller rabarbergötta

Mycket rabarber är det nu både i mattidningar och bloggar. Så, egentligen är det kanske lite tråkigt att komma med ett TILL recept. Men vad fanken, sylten är gjord och ni kan få ta del av den ändå. Jag har märkt nu att när jag ska ta kort så vill Adam ofta vara delaktig. På något sätt så lyckas det alltid bli de bilderna som blir bra i slutänden...lite roligt det där. 

Annars så provar vi Linas matkasse för fullt. Det är inte stora gourmetsensationer - men det hade jag å andra sidan inte räknat med. Det är dock bra mat men bra råvaror och milda smaker som passar små barn. Adam har ätit glupskt i två dagar nu. Det gillar mammsingen!

Åter till sylten då. Jättelätt att göra. Jag har använt mig av rätt mycket socker. Vill man ha mindre söt sylt så är det bara att ta mer rabarber eller mindre socker. Sylten har jag använt både till gröten och till syltgrottor. Syltgrottorna blev väldigt, väldigt goda!!





Rabarber blandat med syltsocker.







Rabarbergötta



1 kg rabarber
1 kg syltsocker
2 tsk kanel


Skala rabarberna och skär dem i tunna skivor. 
Blanda rabarber och syltsocker i en stor kastrull. 
Sätt på medelvärme och låt sockret smälta ner. 
När sockret smält ner kan du höja värmen.
Sylten ska koka kraftigt i 2-5 minuter. 
Ta av kastrullen från värmen och ta bort eventuellt skum. 
Låt sylten kallna och häll sedan på burkar. 

4 kommentarer:

  1. Alla rabarber-recept är välkomna :)

    SvaraRadera
  2. Muums va gott! Fin burk, köpt på ÖoB? ;-)
    Kram Sara

    SvaraRadera
  3. Håller med Hovkonditorn där, kan aldrig bli för många recept:)

    Önskar dej en riktigt glad midsommar!

    SvaraRadera
  4. Mumma kramar Sofia trevlig midsommar! kram Sofia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...