2012-07-06

Linas barnkasse: Dinkelugnspannkaka med keso och lingon

Man kan väl säga att helgens planer är väldigt inställda. Lagom till att Adam var på fötterna blev maken sjuk och ligger här och stönar i sina 40 graders feber. Man brukar ju påstå att en man med feber är inget att leka med. Robert hävdar snarare att när man är sjuk och har en sjuksköterska hemma då är det  åt det motsatta håller. Han avskyr att vara sjuk. Jag springer med febertermometern i högsta hugg och ja, jag försöker ju se till så att han har det bra. Medan han tycker det är helt meningslöst att ta febern och han tycker väl att jag ska hålla mig minst 5 meter ifrån så att han får vara ifred. Jag brukar kontra med att han får skylla sig själv som gifte sig med mig.....haha vilka meningslösa diskussioner men vi småskrattar oss igenom dem ändå.

Här kommer sista rätten från veckan med Linas barnkasse. En mycket välsmakande ugnspannkaka med bacon, lingon, morötter och keso. Rätten gick hem i allas magar!




Dinkelugnspannkaka med keso och lingon

4 väl tilltagna port
30-45 min
bra till matlåda


4 dl dinkelmjöl
8 dl mjölk
½ tsk salt
3 ägg
2 pkt bacon
ca 500 g morötter
1 burk keso (250 g)
lingonsylt


Ätt ugnen på 225 grader C.
Vispa ihop dinkelmjölet med hälften av mjölken till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken, saltet och äggen. Låt stå en stund. 


Smörj en långpanna, eller klä pannan med bakplåtspapper. Klipp eller skär bacon i strimlor och fördela över långpannan. Bryn mitt i ugnen ca 7-10 min beroende på hur stekt bacon du vill ha. 


Finriv morötterna. Ta ca 1 dl av morötterna och häll i pannkakssmeten, resten av morötterna kan du servera i en skål. Häll pannkakssmeten i långpannan över baconen. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter, eller tills pannkakan är genomgräddad. 


Servera pannkakan med rivna morötter, keso och lingon. Ät och njut!






0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...