2012-06-25

Linas barnkasse: Köttbullar med färskpotatis och brunsås

För mig förknippas köttbullar med barndomens unga dagar. Farmor, mormor och mammas köttbullar - det var grejjer det. Men, jag har blivit helt usel på att tillaga denna, faktiskt rätt enkla rätt, själv. När denna maträtt plockades fram ur kassen så skickade den även en liten påminnelse till mig - att jag i fortsättningen borde bli bättre på att rulla köttbullar så att Adam kan få samma barndomsminnen som jag!

Dessa köttbullar är gjorda på kalvfärs. Kalvfärs tror jag nog inte att jag har tillagat någon gång. Krasst, men sant. Men jisses vilka godingar det blev. Det rullade rakt ner i kistan som en tiopoängare. 






Bamsestora köttbullar med 

färskpotatis och brunsås

4 st väl tilltagna port
30-45 min
bra till matlåda


900 g färskpotatis
ca 500 g kalvfärs (går med annan färs också)
1 gul lök
½ dl ströbröd
1 ägg
1 tsk soja
3/4 tsk salt
2 krm svartpeppar
250 g champinjoner
2 msk vetemjöl i 3 msk vatten
1 dl mjölk
1 dl vatten
1 dl grädde
1 tsk soja
½ tärning köttbuljong
olja/smör


ev 250 g broccoli
lingonsylt


Koka potatisen mjuk. (Om du har broccoli till kan den få koka med, i små buketter mot slutet).
Grovriv löken och blanda med ströbröd, ägg, soja, salt och svartpeppar. Låt stå en stund. 


Skiva under tiden champinjonerna och fräs dem i olja eller smör. Om du vill kan du salta och peppra även över dessa. Lägg över de färdiga champinjonerna på ett fat. 


Blanda kalvfärs med ströbrödsblandningen och forma 12 stora köttbullar (eller i den storlek du själv vill ha). Stek köttbullarna i olja eller smör. Det gör inget om de inte är riktigt genomstekta eftersom de ska puttra med i såsen sedan. 


Rör ut 2 msk mjöl i 3-4 msk vatten i en bunke. Vispa ner mjölk, vatten och grädde lite i taget och tillsätt sedan lite soja för kulören. Smula i köttbuljongen. Häll gräddblandningen över köttbullarna och låt puttra  tills såsen tjocknar. Om du vill, ha i champinjonerna i såsen - eller servera separat. 


Servera köttbullarna med potatis, sås, champinjonerna och lingonsås. Ät och njut!






2 kommentarer:

  1. Underbart att man får göra kötbullarna och brunsåsen själv! Toppenkasse :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...