2012-06-26

Syltgrottor med rabarbergötta

Gosch vad trött jag var igår. Det är turbulent på jobbet just nu  och det suger musten ur en. Att det regnade hela dagen igår gjorde inte saken bättre. Igår bjöd jag på dessa kakor på jobbet för jag kände att det behövdes lite uppmuntran. Så, det var skönt att vakna upp till lite sol idag så hoppas jag att denna dag blir fylld av mer energi än gårdagen!




Syltgrottor med rabarbergötta

ca 20 st


200 g smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 ½ dl vetemjöl


Fyllning 
ca ½ dl sylt
jag använde mig av rabarbersylt


Rör smör och socker smidigt.
Blanda vaniljsocker, bakpulver och mjöl.
Rör ner det i smeten.
Arbeta samman till en deg. 


Forma degen till en rulle, ca 20 cm lång och skär i 20 bitar - eller den storlek du vill ha på dina grottor. 
Rulla dem till kulor och tryck sedan ut en fördjupning i varje kula. 
Lägg kulorna i formar och lägg i lite sylt i varje grop. 


Grädda i 175 grader C, mitt i ugnen, ca 18 minuter. Låt kakorna svalna. 
Ät och njut!

4 kommentarer:

  1. Säkert uppskattat på jobbet! Ser gott ut! Kram

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut och annorlunda med rabarbersylt i. Hur går det med den nya kameran, får du till det?

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig idé med rabarbersylt i syltgrottor. jag har nog bara smakat med hallon, och det verkar ju onödigt begränsat =)

    SvaraRadera
  4. Spännande med rabarber i en småkaka! Se supergott ut!

    http://bakasockerfritt.blogg.se/

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...